Etický kodex
Etický kodex pedagogických pracovníků AHOL – Vyšší odborné školy
„Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“
Jan Amos Komenský
Obecné desatero
- Profese učitele je mimořádně silně eticky exponovaná. Obraz školy je obrazem učitelů.
- Učitel je pro studenty vzorem, a svého vlivu nevyužívá k jejich manipulaci.
- Profese učitele tzv. pomáhající profese vyžaduje dodržování zásad psychohygieny jako prevence syndromu vyhoření, který zásadním způsobem ovlivňuje jeho profesní kompetence.
- Učitel dodržuje vnitřní řády a směrnice školy a další pravidla.
- Učitel se řídí zlatým etickým pravidlem: to, co vyžaduje po studentech, vyžaduje od sebe sama a nečiní druhému to, co nechce, aby činili druzí jemu
- Profese učitele je nejen výdělečnou činností, ale i celoživotním posláním v duchu společenské zodpovědnosti za budoucnost a uplatnění studenta v profesním životě.
- Profese učitele je provázena demokratickými principy v duchu respektu, občanských a politických práv a svobod, především svobodu v přístupu ke vzdělávání a právo na stejné šance ve vzdělávání pro všechny.
- Učitel se snaží odhalovat vědomé i nevědomé formy netolerance a nespravedlnosti ve výchovně vzdělávacím procesu u sebe, kolegů a v celé společnosti.
- Učitel se tímto profesně etickým kodexem zavazuje především k tomu, že bude i nad rámec svých pracovně právních povinností, vymezených např. zákoníkem práce, pracovní smlouvou, vnitřním řádem školy apod., naplňovat lidský a společenský smysl profese učitele především ustavičnou prací na sobě, rozvíjením a prohlubováním své osobnosti, a především svých znalostí a dovedností.
- Veřejná pověst a společenská prestiž učitele a školy vyžaduje, aby i mimoprofesní chování a osobní život učitele byly v souladu s obecně přijatými mravními normami.
Učitel ve vztahu k profesi a škole
- Učitel se tímto profesně etickým kodexem zavazuje k tomu, že bude kvalitním výkonem svého povolání v rámci svých pracovně právních povinností přispívat k ustavičnému zvyšování úrovně profesní cti a tím i ke zvyšování společenské prestiže profese učitele.
- Učitel aktivně spolupracuje s vedením školy a s kolegy na zlepšování kvality školy, podílí se na dobrém jménu školy. Informuje se o dění ve škole a přispívá svými návrhy ke zlepšení chodu školy. Pečuje o svůj zevnějšek a vystupování navenek.
- Učitel umí přiznat vlastní chybu.
- Učitel je loajální vůči škole, a to i na veřejnosti. Učitel převzaté výukové materiály nevydává za své vlastní a dodržuje citační etiku uváděním primárních zdrojů (v zadáních úkolů, prezentacích aj. výukových materiálech).
- Učitel se snaží, aby do výkonu jeho povolání nepronikaly rušivě pracovně organizační profesní a vnitro stavovské problémy, aby tak byla zajištěna odborně kvalifikovaná a lidsky vysoce hodnotná výchovně vzdělávací služba.
- Učitel se snaží vykonávat své povolání na takové odborné úrovni, jaká odpovídá současnému stavu pedagogické vědy. Učitel je proto povinen udržovat si povědomí o odborném vývoji svého oboru a je povinen se dále vzdělávat a rozvíjet svou profesní kvalifikaci. Učitel je odborníkem, pokud se celoživotně vzdělává ve svém oboru. Učitel, který se profesně nerozvíjí, není učitelem.
- Nevyzkoušené výchovné a vzdělávací postupy může učitel experimentálně ověřovat jen v mezích daných zákonem a pracovně právními vztahy a se souhlasem vedení školy.
- Učitel nesmí přijímat finanční odměnu nebo jiné hmotné výhody od výrobců zboží či poskytovatelů služeb za to, že jim umožní odbyt v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
- Učitel nebude prosazovat užití výchovně vzdělávacích metod, prostředků a pomůcek, na nichž je osobně finančně nebo jinak hmotně zainteresován.
- Učitel se zdrží nečestných a nedůstojných aktivit majících za úkol prosadit ekonomické zájmy určitého pedagogického zařízení nebo majících za úkol z ekonomických důvodů zvýšit počet studentů školy.
Učitel ve vztahu ke studentům
- Učitel výchovně vzdělávacím působením pomáhá studentovi realizovat jeho lidský potenciál a pomáhá mu stát se plnohodnotným a platným členem společnosti s ohledem na jeho profesní přípravu.
- Učitel respektuje speciální vzdělávací potřeby studentů.
- Učitel vždy citlivě přistupuje k důvěrným informacím o studentech.
- Učitel preferuje používání všech pozitivně motivačních prostředků před tresty a sankcemi.
- Učitel se snaží, aby mentorský, autoritativní pedagogický přístup byl uplatňován v nejnižší nutné míře a aby v nejvyšší možné míře byl ve studentovi respektován partner, osvojující si samostatné a odpovědné realizování osobních práv a svobod.
- Učitel nesmí vystavit studenta lidskému ponížení a neúměrnému psychickému zatížení.
- Učitel preferuje používání všech pozitivně motivačních prostředků před tresty.
- Učitel nezneužívá svého postavení vůči studentům. Jeho přístup ke všem studentům je spravedlivý a objektivní. Vyvaruje se každé formy diskriminace a protekce.
- Učitel neuplatňuje při udržování kázně tezi o kolektivní vině a nevytváří falešnou studentskou solidaritu (např. trestáním kolektivu za vinu jednoho).
- Učitel při udržování kázně respektuje přirozenou studentskou solidaritu a nepodporuje pedagogicky neoprávněnou nekolegialitu (např. pomluvy, žalování, donášení, pověřování studentů dozorem nad jinými studenty).
Učitel ve vztahu k ostatním učitelům
- Učitel pomáhá vytvářet solidární kolektiv především s těmi učiteli, kteří se spolu s ním účastní výchovně vzdělávacího procesu.
- Učitel týmovou výchovně vzdělávací práci chápe jako přirozený rámec svého pedagogického působení.
- Učitel nepřenáší odpovědnost za své pedagogické působení na pedagogický kolektiv.
- Učitel vstupuje do kontaktů s ostatními učiteli a s pedagogickými institucemi nebo sdruženími, které mu mohou pomoci ke zkvalitňování vlastní pedagogické činnosti a ke zvyšování odborné kvalifikace.
- Učitel přispívá praktickou pomocí, radou i konstruktivní kritikou ke zkvalitnění práce jiných učitelů.
- Učitel zásadně nekritizuje ani žádným způsobem nezlehčuje práci jiných učitelů před studenty a nepedagogickým personálem. Pomluva, dehonestace, je ukázkou charakteru, nikoli konstruktivní kritikou.
- Učitel zásadně nekritizuje ani žádným způsobem nezlehčuje práci vedení školy před studenty nebo zaměstnanci školy.
- Učitel před studenty reprezentuje kolegiální vztahy a vzájemnou loajalitu v rámci pedagogického týmu.
- Učitel zachovává mlčenlivost ve vztahu k externím pedagogickým pracovníkům školy, pokud je o to výslovně požádán.
- Učitel nevyžaduje po ostatních pedagogických pracovnících informace, které úzce nesouvisí s jeho výkonem práce (výše odměn, způsob sankcí stanovaných vedením školy, informace související s managementem školy apod.)